Zeepreclames met Bambino Bouwstenen
Een van de eerste bambino reclames was gekoppeld aan het bekende amerikaanse schoonmaak product Spic & Span.
De campagne liep van eind September 1959 tot eind November 1959 en was daarmee duidelijk gericht op de Sinterklaas tijd.
De zwart-wit reclames waren pagina-grote advertenties in damesbladen en in een twintigtal landelijke en regionale dagbladen. Ondanks de grijstinten wordt onze aandacht getrokken door een ongetwijfeld bont gekleurd Bambino huisje tegen een achtergrond van een wazig maar breedgrijnzend jongenshoofd.
Drie maten dozen met Bambino bouwstenen konden worden aangeschaft voor de helft van de winkelprijs. Het geld moest contant ("aub zoveel mogelijk papiergeld") in een envelop met een stukje van de bovenklep van de Spic & Span doos en de ingevulde bon van de advertentie. (Een kleine code in de bon gaf aan om welke krant of tijdschrift het ging voor de nodige feedback aan de fabricant). Na het aangetekend verzenden aan een postbusnummer kreeg de klant de doos met Bambino franco thuis voor bijna de helft van de prijs.
Reclame voor Spic & Span met Bambino voor de halve prijs. Beatrijs, Katholiek Weekblad voor de vrouw, 3 oktober 1959. |
Na twee weken maakte de afbeelding van het jongetje met de Bambino stenen plaats voor enthousiast schoonmakende en vrolijk glimlachende jonge huisvrouwen.
Latere advertenties van de Bambino actie van Spic & Span. |
Een tweede serie zeep advertenties met Bambino vond 2 jaar later plaats in 1961 en was gekoppeld aan Swift zeeppoeder; een product van het Apeldoornse bedrijf De Haas en Van Brero. (De plaats waar de zeepfabriek destijds stond is nu nog terug te vinden in de straatnamen van Apeldoorn als de De Haasstraat en de Van Brero straat).
De zwart-wit advertenties, ongeveer een halve pagina breed kwam alleen in kranten en had een korte looptijd van 26 september tot 5 oktober
De Bambino stenen die je bij deze actie kon verkrijgen, zaten al niet meer in dozen, maar in slechts één type zak met 175 stenen voor 3 gulden en 5 Swift bovenkleppen. Er werd niet gerept over het invullen van een bon en voor verdere inlichtingen werd verwezen naar de winkelier.
Voor de betaling van de 3 gulden moesten postzegels worden bijgesloten.
Kranten advertentie voor Swift wasmiddel 26 september 1961. |
Een derde serie zeep advertenties met Bambino bouwstenen werd gelanceerd in 1962. Het ging weer om een uitgebreide actie in tijdschriften en dagbladen en regionale kranten. Ondertussen was de kleurendruk meer verbreid en we zien een fleurige tekening van een jongen en een meisje met een fraai kasteel in de bekende Bambino standaard kleuren van uitsluitend rode daken en gele dekstenen.
Dit keer ging het om Super 1.2.3 zeep; net als de Swift zeep van 1961 ook van het Apeldoornse de Haas en van Brero. Er was keus uit 3 formaten zakken en ook was er sprake van torenspitsen. decoratiefiguren en een "zwakstroom verlichtingsapparatuur".
Bij deze derde actie hoefde er geen geld of postzegels meer worden bijgesloten en kon betaald worden achteraf na ontvangst van de zak Bambino, dus waarschijnlijk onder rembours aan de postbode.
Beatrijs, Katholiek Weekblad voor de vrouw. Nº 44, 3 november 1962. |
laatste en eerste pagina van Donald Duck Nº 47, November 1962. Advertentie voor 123 zeep met Bambino bouwstenen. |
Het mysterie van een unieke doos zeep
Om te beginnen is het natuurlijk al vreemd dat iemand een 60 jaar oud pak zeep aanbiedt via Marktplaats en dat er dan ook nog iemand zo gek is om dat te kopen. Naderhand blijkt bovendien dat er nog meert raars aan de hand is met dit bijzondere doosje 1.2.3 zeep.
In het geval van het hierbij afgebeelde originele en ongeopende pak zeep, ging het de koper niet zozeer om het benutten van het oude waspoeder voor decennia achterstallige vuile was, maar eerder om de aan de achterzijde afgebeelde Bambino reclame.
De achterzijde van het pakje met de instructies voor het verkrijgen van Bambino bouwstenen. |
Verassend genoeg gaat het om een Bambino reclame met 1.2.3 zeep. Maar de beschrijving van de campagne is hetzelfde als die van de Swift reclames van 1961 en verschillend van die van de SUPER 1.2.3 campagne van 1962.
Ook de verpakking steekt in een ander en ouder jasje dan dat in de reclames van 1962.
Op deze manier komt dit unieke zeepdoosje niet overeen met de reclame campagnes van 1961 of 1962 in de kranten en tijdschriften. Mogelijk werd na het vervaardigen van het doosje zeep alsnog besloten om de reclame actie anders aan te pakken; danwel in 1961 voor Swift zeep inplaats van 123 zeep, danwel in 1962, met een uitgebreidere Bambino reclame samenvallend met de introductie van de vernieuwde Super 123 .
Het is dan mogelijk ook geen toeval meer dat uitgerekend deze doos de decennia heeft overleefd; juist omdat het om een ongebruikt ontwerp ging, dat bij wijze van spreken ergens vergeten in een la is blijven liggen en niet is benut bij de uiteindelijke reklame campagne. Het geeft te denken hoe een uniek overblijfsel uit het verleden niet altijd toonaangevend voor die tijd hoeft te zijn, maar ook juist uniek voor die tijd kan zijn geweest.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten