Berco Lux 1967

(Zoals gepubliceerd in Gemengde Branche, 1967.)

BERCO LUX – TIEL


van MONTI naar MONTINI en AUTO STRADA


of : Hoe van ‘t een het ander komt

Het is precies vijf jaar geleden (oktober 1962) dat wij in ons blad een uitvoerige reportage brachten over BERCO LUX, Tiel. Het bedrijf bestond toen 10 jaar; gestart als fabriek van luxe- en souvenirartikelen, en in 1959 begonnen met de vervaardiging van speelgoed, n.l. MONTl-kleuterbouwdozen. ln 1961 was daar het MONTlNl-systeem naast gekomen, met een eigen geheel nieuw en gepatenteerd klemsysteem. ln binnen- en buitenland werd de verkoop hiervan een succes, en BERCO LUX groeide - voor de tweede maal - uit haar behuizing.
Thans beschikt men over enige geheel nieuwe fabriekshallen even buiten Tiel, in de gemeente Kapel Avezaath, welke gemeente binnen enkele jaren door Tiel geannexeerd zal worden. Deze fabriekspanden zijn gelegen op een 200 meter afstand van de autosnelweg Rotterdam-Roergebied, welke in 1972 gereed zal komen, en direct aan de afslag (Provinciale weg) naar Tiel.
Dat dit vestigingspunt goed gekozen is, blijkt nu reeds. Wij zagen op het 1,6 ha grote fabrieksterrein juist een lege container van de United States Lines aankomen, en een volle container vertrekken, geheel gevuld met Auto Strada-dozen, welke voor Amerika echter de naam dragen „Build A Road". Deze containers van 12 meter lengte, vastgehaakt op een onderstel waarvoor weer een trailer, zijn in een ogenblik tijd op de grote weg, waar het linea recta naar Rotterdam gaat. Overigens zijn er ook uitstekende centrale verbindingen met geheel Nederland.

  




Op moderne fraismachines worden in de gereedschapmakerij de eigen matrijzen vervaardigd.






Continu bedrijf

ln deze 5 jaar is er veel veranderd bij Berco Lux. Sinds de laatste zes maanden staan er niet minder dan 16 grotere en twee kleine spuit-giet machines continu te draaien, vanaf zondagavond 12 uur, tot zaterdagavond 12 uur.
Het gerede produkt wordt met vorkheftrucks afgevoerd naar het onderdelenmagazijn. Dit magazijn moet, afhankelijk van de bestellingen uit het binnenland en de 29 exportlanden, op peil blijven. De voorraden per onderdeel worden bijgehouden op borden, waarvan de ondergrond bestaat uit een aantal MONTINI-grondplaten (netjes ingelijst) en de hoeveelheden per onderdeel worden aangegeven in tienduizend-tallen met MONTINI-steentjes. Daar deze steentjes bijzonder goed hechten aan de grondplaten, hoeft men niet bang te zijn dat er af en toe eens een tienduizendtal van het bord valt!
Behalve door het grotere aantal spuit-giet machines en de langere produktietijd, is de produktie in de laatste vijf jaar nog aanmerkelijk opgevoerd door enige technische verbeteringen. Reeds eerder maakten wij er melding van, dat Berco Lux een volledig ingerichte afdeling heeft, waar zij zelf de matrijzen voor haar artikelen vervaardigt. 





Zes van de achttien volautomatische spuit-giet machines, waarop 144 uur per week de Berco Lux artikelen geproduceerd worden.











In het bedrijfskantoor worden op de planningsborden nauwkeurig de voorraden en de productie bijgehouden.







Door ervaring rijker worden deze matrijzen thans steeds verder geperfectionneerd, waardoor thans niet alleen méér onderdelen in één shot kunnen worden gespoten, maar ook sneller uit de matrijzen gelost worden. Moesten b.v. voorheen de steentjes nogvan de spuitstam geritst worden, thans is de opening tussen het spuitkanaal en de matrijsvorm zó klein, en bij het lossen van de matrijs de luchtdruk op het spuitstuk zelf zó groot, dat de onderdelen automatisch losgaan van de spuitstam. Voorheen werden de matrijzen voor het lossen gekoeld met koelwater van ± 14°C; thans heeft Berco Lux een waterkoel-installatie, die het koelwater op 2°C brengt, waardoor eveneens een snellere produktie wordt verkregen. Vergeleken met 5 jaar geleden zagen wij hier dus een produktiegroei die wij zeker niet verwacht hadden. Het machinepark was niet alleen meer dan verdubbeld, maar ook volledig gemoderniseerd. En vanzelfsprekend is in het nieuwe pand de aanvoer van grondstoffen en de afvoer van het produkt gerationaliseerd.
Hebben wij het hier over het continubedrijf Berco Lux, dan mogen wij een bepaald facet niet onvermeld laten. Al worden de machines zeker om de vijf jaar vernieuwd, het menselijk mechanisme dat het bedrijf laat draaien is geheel gelijk gebleven. Nu ja, geheel gelijk: die 5 jaren is hen wel aan te zien. De heer C. A. van den Bergh is nog steeds de financiële leider, zijn broer A. C. W. van den Bergh de man van de interne organisatie en produktieleider, die over ongelooflijke improvisatietalenten beschikt om het de man van de verkoop, hun neef G. A. F. van den Bergh, naar de zin te maken. Hun directe assistent, de technische expert de heer J. Bakker, is met het bedrijf vergroeid. Dit viertal is op elkaar ingesteld als een goedfunctionerend mechanisme, dat met plezier continu leiding geeft aan dit bedrijf alsof het hun grootste hobby is!



Een der groepen ínpaksters die met rappe handen de Montíní geschenkdozen verpakken.






Van 't een komt het ander

Reeds eerder hebben wij verteld, hoe uit het MONTl-kleuter-bouwsysteem het MONTINI-jeugdbouwsysteem groeide. Het feit dat het spelen met deze jeugdbouwdozen meestal wordt gecombineerd met het spelen met niet-mechanische automodellen - het grootste artikel in de speelgoedwereld - heeft de Berco Lux-leiding op de gedachte gebracht deze twee speelmogelijkheden min of meer te combineren door een derde element, namelijk de gevarieerde wegenbouw. Hiertoe werd een volledig systeem ontwikkeld dat in het vroege voorjaar van 1966 geheel compleet door Berco Lux in de handel werd gebracht onder de naam AUTO STRADA. Een origineel nieuw artikel met speelwaarde, dachten wij. Naar wij vernemen
werd dit artikel aanvankelijk door de meeste Nederlandse speelgoed-handelaren in het voorjaar opgenomen. Daarna waren het slechts weinigen die er mee verder gingen, doch die daarmee grote resultaten bereikten. Zo verliep het hier in Nederland.
Heel anders ging het met dit zelfde artikel in Amerika! Het had de aandacht getrokken van de „MATCHBOX"-importeur Fred Bronner Corporation in New York, die naar AUTO STRADA een marktonderzoek liet instellen. De resultaten waren verrassend. De speelwaarde van Auto Strada, dat tegelijk de naam van „BUILD A ROAD" kreeg („Bouw een weg"), werd zéér hoog geschat. Het ontwerpen en bouwen van een wegenplan is een spel op zich, het spelen daarop met autootjes en gebouwen schept
tal van mogelijkheden om zo realistisch mogelijk de werkelijkheid te imiteren, en tenslotte wordt het kind spelenderwijs vertrouwd gemaakt met de verkeersregels, waardoor het tegelijk een verkeersspel is. Het gevolg was, dat in de Amerikaanse MATCHBOX-catalogus ruim plaats werd gemaakt voor BUILD A ROAD, en op de suggestieve doosverpakking de aanduiding verscheen „For MATCHBOX Models". 


AUTO STRADA, het spel van wegenplanen wegenbouw, voorzien van brugpijlers, hekken, trottoirs, verkeersborden. Verkeersspel met modelautootjes, en ideaal voor moderne stedenbouw.




Er kwam geen bericht in onze dagbladen, dat een speelgoedfabriek een miljoenenorder uit Amerika had ontvangen... Maar wèl werden in Tiel alle krachten ingespannen om deze buitengewone afnemer tevreden te stellen, zonder alle andere afnemers te verwaarlozen. Produktie en organisatie kwamen op gang, en thans gaan wekelijks twee enorme containers scheep, en de produktiviteit wordt regelmatig opgevoerd om dadelijk elke week tenminste drie containers (zie foto) af te leveren. Voorlopig zal dit nog zo enige maanden doorgaan om alleen nog maar de aanvangs-order uit te leveren. Doch in Tiel houdt men er rekening mee, dat er nog wel enkele nabestellingen komen . . .



Aanvoer van de verpakte dozen op de expeditie met pallets voor verdere verpakking in de over-cartons.


De doos zoals zij in Amerika wordt gebracht: suggestief met enkele voorbeelden, met en zonder brug, maar waarop oneindig veel variaties mogelijk zijn met enkele en dubbele wegen en aftakkingen. (Doos A3, 53 x 42 x 6 cm, met meer dan 130 in elkaar passende onderdelen f 19,75 w.v.).







Dat door deze order de nog jonge telg van Berco Lux, de bloempotten-afdeling, even in het gedrang is gekomen spreekt vanzelf, doch juist toen wij er waren kwam van de afdeling produktie weer de mededeling, dat de volgende week de bloempotten opnieuw in produktie zouden komen, daar tegelijkertijd een nieuwe dubbelmatrijs voor Auto Strada op een geheel nieuwe en grotere machine in werking zou worden gesteld. De achttien spuit-giet machines worden slechts door enkele mensen bediend, doch met uitzondering van de mensen van de tekenkamer (4), van de matrijzenmakerij (8) en van kantoor en buitendienst (15) is de rest van het personeel (± 65) onder hoogspanning aan het werk met het maken van dozen, diepgetrokken interieurs, het aftellen en vullen met onderdelen, het pakken van de dozen in krimpfolie en tenslotte het pakken van de dozen in overdozen. De overdozen komen niet meer in een magazijn, maar worden direct in de gereedstaande container geladen. Deze container wordt zonder om- of overpakken weer in het magazijn van de Amerikaanse afnemer afgeleverd.


De eenheidsverpakking op wielen; van fabriek naar verbruiker; container van de United States Lines. Lengte 12 meter.







En- de overige afnemers?

Wel, die worden eveneens bediend. Naast deze bijzondere inspanning heeft Berco Lux nog een organisatie van z.g. thuiswerkers, die uitsluitend verpakken en in deze tijd worden ook werkplaatsen voor minder-validen ingeschakeld, zodat het thans noodzakelijke werk tijdig gereed komt. Want bij alle voortvarendheid die de heren Van den Bergh aan de-dag leggen, blijven zij nuchter. Een Amerikaanse miljoenenorder leveren zij graag en goed af, maar zij wachten zich er wel voor om op grond daarvan hun bedrijf zodanig uit te breiden dat met het eventueel wegvallen daarvan een over-capaciteit zou ontstaan. Dan liever wat meer inspanning, wat meer improvisatie en overleg om tot grotere prestaties te komen.

Wij kunnen daarvoor waardering hebben, en zijn in ons hart toch wel een beetje trots op een Nederlands bedrijf dat zó iets presteert! N.A.B.

Gepubliceerd in Gemengde Branche, 1967.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten